El model de càrrega defineix com és la distribució de càrrega esperada en l’entorn de producció pels diferents escenaris.
L’esforç dedicat a la definició del model ha de ser proporcional al risc del projecte. Si en un projecte el rendiment és crític, s’haurà de dedicar més esforç per desenvolupar el model. Si el rendiment és poc rellevant, es poden fer escenaris més simples.
Per determinar el model de càrrega usarem els següents passos:
Per escollir quins són els escenaris clau a escollir tenir en compte:
Identificar les hores pic en les que hi haurà una major càrrega per establir quins són els usuaris que poden estar connectats a l’aplicació.
Usar la guia Càlcul de nombre d’usuaris concurrents a simular en unes Proves de Rendiment
Per a cada escenari identificar els camins de navegació que pot realitzar un usuari i establir quina és la seva freqüència (per acordar si s’ha d’incloure o no en les proves).
Per simular de forma correcta els camins es requereix determinar:
Escenari | Acció | Dades entrada | Usuaris (100) | Usuaris (200) |
---|---|---|---|---|
Home | 40% | 40 | 80 | 120 |
Login_Browse | 15% | 15 | 30 | 45 |
S’ha d’evitar usar les mateixes dades per múltiples usuaris, ja que això generarà resultats invàlids.
En aquest pas hem de determinar en quin moment s’executarà cada escenari, i quin serà el percentatge d’execució respecte el total de la càrrega. Per establir-ho podem usar:
Escenari | Percentatge distribució càrrega |
---|---|
Navegar tràmits | 40% |
Cercar un tràmit | 20% |
Realitzar un tràmit | 40% |
Quan fem proves de rendiment hem de determinar com entren els diferents usuaris virtuals per simular les transaccions. Una opció és que entrin tots de cop a l’iniciar les proves però no és un comportament habitual.
Si pensem en un entrada a un sistema de tramitació sabem quin serà el punt de pic, però els usuaris no entren tots de cop. Segurament podem dir que entren 25 els primers 5 minuts, 50 els següents 10 minuts, …
La durada de cada escenari depèn de com és el funcionament real de l’aplicació:
L’últim pas en la definició del model és identificar quins són els nivells de càrrega habitual i els pics de cadascun dels escenaris.