Classificació de l'estàndard | TERMINALS TI I PERIFÈRICS (35.180) |
Codi de l'estàndard | 35.180.03 |
Versió | 1.0 |
Data última actualització | 20/02/2017 |
Responsable | Àrea de Qualitat |
Llicència |
![]() Aquesta obra està subjecta a una llicència de Reconeixement-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional de Creative Commons |
El servei d’impressió i digitalització vol assolir una major eficiència en la impressió i digitalització de documents i un major estalvi econòmic, donat el creixent volum d’impressió.
Aquest document determina les pautes i millors pràctiques a seguir en l’ús dels dispositius d’impressió i digitalització que el CTTI posa a disposició de la Generalitat de Catalunya.
S’estructura en les següents parts:
Blanc i negre
Tecnologies de la Informació i Comunicacions
Dispositiu únicament amb funcions d’impressió
La impressió retinguda permet, una vegada enviat el treball a impressió, iniciar sessió en qualsevol dispositiu d’impressió de la xarxa (mitjançant targeta o PIN d’identificació), veure la llista de treballs d’impressió demanats, i després imprimir només aquells que es necessiten, i cancel·lar els treballs no necessaris o enviats a imprimir de forma errònia. L’ús de la impressió retinguda garanteix, així mateix, la preservació de la confidencialitat de les dades contingudes en els documents enviats a imprimir.
La digitalització fa referència al procés de conversió (mitjançant escanejat) de documents en suport físic (paper) a suport digital (document electrònic). En cap cas s’ha de confondre amb la digitalització segura, procés de conversió d’un document en paper a suport electrònic mitjançant un conjunt de dispositius, programari i procediments de forma que la còpia resultant mantingui la seva autenticitat, la seva integritat i la seva disponibilitat.
L’usuari hauria de conèixer les funcions d’impressió disponibles i les possibilitats d’interacció amb les característiques de la impressora (com dúplex, classificació, grapat, B/N versus color i la mida o l’orientació).
L’usuari hauria de fer ún ús racional i evitar el malbaratament pensant en:
L’usuari hauria de fer ús dels dispositius d’impressió en l’àmbit professional i només per al compliment de les tasques i funcions assignades.
L’usuari no hauria de realitzar impressió i/o còpia de material subjecte a dret d’autor, quan no es disposi de les autoritzacions o excepcions legals per poder disposar dels materials
L’usuari hauria de fer ús, sempre que sigui possible, de dispositius d’impressió que permetin la “impressió retinguda” vers les que realitzen la “impressió immediata”.
L’usuari hauria d’utilitzar els dispositius d’impressió connectats a xarxa en les proximitats a la seva zona de treball
Els usuaris haurien d’evitar, en cas d’ús intensiu del servei d’impressió, l’acumulació de treballs en la cua d’impressió (evitant el llançament massiu de treballs a les cues d’impressió i la convergència de la impressió de tots aquest treballs en franges horàries determinades)
L’usuari hauria d’imprimir documents de grans dimensions o un gran nombre de còpies en impressores multifuncionals de gran format en xarxa o similar, o bé plantejar l’externalització de la impressió o còpia, fora de l’ús habitual de la unitat de negoci.
L’usuari hauria d’evitar la utilització de paper pre-imprès.
En impressions des de pàgines web l’usuari hauria d’utilitzar el “Imprimeix aquesta pàgina”, que tenen la majoria de les pàgines web, que dóna format a la pàgina web per eliminar els anuncis de pancarta i gràfics relacionats, o bé seleccionar la part que es vulgui imprimir, quan només interessi una part del que es veu a la pantalla
L’usuari responsable de la creació de plantilles i/o dels documents que posteriorment es poden imprimir, hauria de considerar:
En la realització d’impressions d’informació d’ús intern, confidencial o de dades de caràcter personal:
La destrucció de documents que continguin dades confidencials o dades de caràcter personal ha de ser autoritzada pel responsable de les dades, i s’ha de realitzar un registre de les operacions de destrucció.
L’usuari pot aprofitar el paper imprès a una cara per prendre notes o apunts, sempre i quan la cara impresa sigui documentació de treball i no contingui informació d’ús intern, confidencial o dades de caràcter personal.
Es recomana dipositar el paper que ja no s’utilitza en el contenidor adequat de reciclatge de paper.
L’usuari hauria de digitalitzar amb baixa resolució per defecte (200x200), essent permès el canvi dels paràmetres per defecte per a la digitalització en alta resolució.
La digitalització en resolucions més altes comporta un increment de la mida dels documents resultants respecte a la mateixa digitalització efectuada en baixa resolució.
L’usuari hauria de digitalitzar en B/N per defecte, i en cas que no sigui possible, digitalitzar en color només les pàgines necessàries.
L’usuari hauria de, prèviament a l’enviament d’un fax, fer-ne una revisió i validar si aquest és necessari.
Actualment es poden utilitzar altres mitjans electrònics per enviar documentació i validar la seva recepció, com és el cas de l’enviament del document per correu electrònic sol·licitant una confirmació de lliurament (opció recomanada) i de lectura del mateix.
L’usuari, prèviament a l’enviament d’un fax, hauria de deshabilitar la impressió del report de confirmació d’enviament, exceptuant els casos en què aquesta impressió en paper pugui tenir caràcter provatori i hagi de ser arxivada a l’expedient.
La incorrecta manipulació de qualsevol dispositiu d’impressió, copia i/o digitalització pot provocar noves avaries i un major cost associat a la seva reparació.
1 tona = 400 raimes = 200.000 fulls de paper A4 de 80g 1
Suposant la impressió de 200.000 expedients, amb un volum mig de 4 fulls per expedient
[**]: Segons l’organització Conservatree