El Nivell d’assegurament de la qualitat o NAQ és un mecanisme per valorar la importància d’un sistema d’informació i el seu risc, i poder establir quina ha de ser l’extensió i profunditat de les mesures de qualitat a aplicar.

Les seves característiques són:

  1. El NAQ pot tenir 3 valors: Baix, Mig o Alt.
  2. Representa, d’un sistema, la seva complexitat, risc, criticitat, fiabilitat o altres característiques que defineixen la importància que té per l’usuari i client
  3. El nivell pot variar a mesura que el sistema evolucioni. Les diferents accions en el sistema (codificació, canvis tecnològics, augment substancial del nombre d’incidències, etc.) poden fer variar la seva importància
  4. El NAQ establert pot implicar l’establiment d’acords entre el proveïdor, el CTTI i el client, així com la possibilitat d’incorporar grups independents que gestionin i monitoritzin la qualitat
  5. Segons el NAQ poden variar els criteris mínims d’acceptació de la solució final i els processos d’enginyeria i qualitat associats. A major NAQ, per exemple, cal realitzar un major conjunt de proves, realitzar un major seguiment dels riscos de qualitat, realitzar revisions, etc.

El càlcul i assignació del NAQ es realitza durant l'alta de l'aplicació a l'inventari: Accés a formulari dins Serveis d'Aplicacions

A la taula següent es recomana com adaptar del model de qualitat segons el NAQ assignat:

Activitat/NAQ NAQ Alt NAQ Mig NAQ Baix
Supervisió de la qualitat Continuada per part del responsable de qualitat del proveïdor Per fites per part del responsable de qualitat del proveïdor Supervisió opcional
Estratègia de proves Anàlisi de riscos altament recomanable per establir el pla de proves Anàlisi de riscos recomanable. Realitzar un conjunt de proves que exerciti les condicions més interessants Anàlisi de riscos mínim. Realitzar proves mínimes
Traçabilitat entre requisits i proves Altament recomanable Força recomanable Opcional
Definició dels guions de prova (passos) No és necessari
Proves de regressió Executar en cada versió major i menor. Avaluar risc i justificar en cas que no s’executin per una versió menor. En versions majors Opcionals, segons impacte
Proves de confirmació Recomanable el seu registre a l’eina de gestió del cicle de vida del software del CTTI (ValueEdge) Recomanable el seu registre a l’eina de gestió del cicle de vida del software del CTTI (ValueEdge) Revisió manual de la correcció del defecte
Automatització de les proves Realitzar una anàlisi de cost/benefici respecte utilitat Realitzar una anàlisi de cost/benefici respecte utilitat Realitzar una anàlisi de cost/benefici respecte utilitat
Suport a les proves d’acceptació Recomanable OPCIONAL NO
Revisions de codi font
  • En nous projectes: al 20% de la construcció i abans de la primera posada en preproducció
  • En projectes actuals: revisió inicial
  • Revisió periòdica recomanada trimestral (dependrà del grau de canvis realitzat. Si no hi ha canvis no serà necessària una repetició de la revisió)
  • En nous projectes: al 20% de la construcció i abans de la primera posada en preproducció
  • En projectes actuals: OPCIONAL
  • Revisió periòdica a consensuar (segons canvis realitzats, …)
NO