Un nivell de prova és un grup d’activitats de prova organitzades i gestionades de forma conjunta

Els diferents nivells de proves definits al CTTI són:

  1. Proves de desenvolupament, per referir-nos a les proves unitàries (o de components) i les proves d’integració entre components. Són les proves que fan els desenvolupadors per provar que el seu codi funciona correctament de forma aïllada. Per aquest nivell no es sol·liciten lliurables específics en el model.
  2. Proves d’integració entre sistemes
  3. Proves de qualificació (de sistema)
  4. Proves d’acceptació

A continuació es descriu quin és l’objectiu de cadascuna de les proves incloses en cada nivell:

Nivell de proves Objectiu
Proves de desenvolupament Comprovar els components tecnològics de forma aïllada (classes, …) i la interacció entre els components interns al sistema. Exemples:
  • Comprovar punts de la presentació, com l’ordre de les pestanyes, missatges d’error, look and feel
  • Proves d’algorismes: un mecanisme d’ordenació, una implementació de seguretat (funció que encripta en MD5 p.ex.), etc.
  • Proves amb mètodes de classes, objectes, etc.
  • Provar com des d’un component som capaços de comunicar-nos amb el component que persisteix les dades a una base de dades.
Proves d’integració entre sistemes Demostrar que diferents sistemes interactuen correctament entre sí. En el cas de solucions grans en el que es fan diferents sistemes, es verificarà la interacció d’aquests sistemes. En la resta de casos s’inclou verificar com es comporta el sistema amb sistemes externs (GEEC, plataforma de pagament, …)
Proves de qualificació o Proves de sistema
  • Es prova el sistema complet per verificar que es compleixen els requisits establerts. Exemple: Fer el login, registrar preinscripció, anar a la safata d’entrada, logoff.
  • Poden trobar-se defectes i ser corregits
  • Inclou tant proves funcionals com no funcionals (rendiment, seguretat, …)
  • Inclou tant proves positives com negatives (provar amb dades errònies)
  • Inclouen les proves de regressió (provar allò que no s’ha canviat, però és crític i potser falla per un canvi en una altra part del sistema)
Proves d’acceptació
  • Realitzades per l’usuari o Responsable Funcional (pot rebre el suport del Responsable de Projecte)
  • Basades en les necessitats d’alt nivell
  • No haurien de trobar-se defectes
  • Només proves funcionals
  • Proves positives
  • En general només es proven noves funcionalitats
  • Acostumen a ser exploratòries (no hi ha un procediment definit amb cadascun dels passos, únicament què s’ha de provar)