El pla de qualitat és un document en el que es detalla com ha de ser el procés que garantitzi la qualitat dels projectes.
El pla ha de donar resposta a preguntes com quines accions s’han de dur a terme, quins recursos seran necessaris, quines eines seran utilitzades o qui serà el responsable d’aplicar el pla.
Pla de qualitat d’un projecte (objectius de qualitat, normes aplicables i accions que es realitzaran per assegurar i control·lar la qualitat, …)
El Pla de Qualitat ha d’incloure:
- Objectius de qualitat. Quins són els objectius a assolir en els diferents criteris del producte a construir o del servei.
- Normes, estàndards i procediments. Quines són les normes i estàndards que es seguiran, incloent normes específiques del negoci (compliment legal, …). Per exemple, s’indicarà en quin grau es seguiran les directrius establertes pel model de qualitat del CTTI.
- Revisions de lliurables. Quins tipus de revisions de lliurables es realitzaran i amb quin propòsit.
- Proves. Quins tipus de proves es realitzaran, i per cadascuna d’elles quines eines usarem i quins seran els criteris per poder iniciar-les i els que determiran si podem donar-les per finalitzades.
- Revisions de gestió. Quins punts de control es realitzaran durant el projecte (compliment del pla, verificació de lliurables a cada finalització de la fase, …)
- Lliurables. Quins lliurables es generaran i lliuraran.
- Calendari i responsabilitats. Participants implicats en conseguir els objectius de qualitat.
Aspectes aplicables a un projecte àgil
En un context àgil a més dels objectius anteriors, es consideren:
- Criteris de qualitat DOD (definició de fet) i DOR (definició de preparat)
- Integració del procés de proves en els cicles de desenvolupament iteratiu i incremental
- Automatització de proves (grau de cobertura segons el nivell de proves)
- Tècniques àgils (Test-driven development –TDD, Behavior-Driven Development –BDD, Acceptance Test Driven Development – ATDD)
Durant tot el procés s’han de tenir en compte un conjunt de valors descrits en el Manifest del Testing Àgil, i que es representen sobre la següent taula, a la qual es reconeix la importància a tots ells, però es dona més valor als elements de l’esquerra per sobre dels de la dreta:
Valorem… |
Per sobre de… |
Les proves durant el procés de desenvolupament |
Les proves al final de cada cicle (iteració o release) |
La prevenció d’errors |
La detecció d’errors |
Entendre el que s’està provant a cada moment |
Verificar el sistema en general |
Ajudar a construir el sistema |
Identificar les falles del sistema (trencar el sistema) |
La qualitat és responsabilitat de tot l’equip (client i proveïdor) |
La responsabilitat de l’equip de proves |
|