La planificació de les proves d’una iteració o cicle de proves requereixen dels següents passos:
S’ha de registrar cada release planificada. Aquesta permetrà tant assignar en quina versió està implementat un requisit, com per afegir els diferents cicles o iteracions de prova que es realitzaran per aquesta release.
La gestió de requisits a HP Quality Center es realitza a la secció Requirements –> Requirements.
Per crear una carpeta en l’eina s’ha de sel·leccionar la carpeta de nivell superior, i escollir el menú Requirements –> New Folder.
Usar l’estructura i format de carpetes especificat a l’estàndard Estàndard per la creació de lliurables tècnics
Per donar d’alta un requisit a HP Quality Center seguirem els següents passos:
Anar a la secció Requirements –> Requirements i seleccionar la carpeta on es vol desar el nou requisit,
Si el requisit ha de ser fill d’un altre requisit, seleccionar aquest últim (no es recomana passar de dos nivells de jerarquia de requisits i en cap cas s’hauria de sobrepassar els tres nivells de jerarquia).
Seleccionar el menú ‘Requirements –> New Requirement…” i omplir els següents camps a la secció Details:
Requirement Type (*). Escollir un dels valors següents:
Description. Descripció detallada del requisit.
Priority (*). Prioritat del requisit.
Target Release (*). Versió en la que s’inclou el requisit (quan serà implementat o ha estat implementat)
Codi petició origen. Si es desitja, especificar el codi de la petició de canvi (del sistema de gestió de manteniment) que han originat la creació o modificació del requisit, per exemple d’eines com Remedy o JIRA.
(*) indica que el camp és obligatori.
Exemple:
Si els requisits ja es trobaven definits en un sistema previ es pot realitzar un procés de migració, i continuar a l’eina amb la incorporació manual dels nous requisits. Veure guia
Prerequisits: Haver introduit els requisits prèviament (veure apartat previ).
Des d’un requisit es pot establir quin és el seu risc prement l’opció “Requirement Details” i accedint a la secció “Risk Assessment”.
Introduir en aquest apartat:
Business Criticality: marcar “Use custom” i informar amb el nivell d’Impacte de Negoci que correspongui
Es seleccionarà el valor més adient, basant-se en criteris de negoci com són:
Failure Probability: marcar “Use custom” i informar amb el nivell de Probabilitat de Fallida que correspongui:
Es seleccionarà el valor més adient. Basant-se en els següents criteris:
Functional Complexity: marcar “Use custom” i informar amb el nivell de Complexitat Funcional que correspongui:
Es seleccionarà el valor més adient. Basant-se en els següents criteris:
Risk: assegurar que no està marcat el “Use custom” del camp Risk.
Es pot aprofitar l’opció d’importar massivament aquesta informació per un conjunt de requisits seguint la guia Registrar requisits a HP Quality Center
Accedir a l’apartat Management –> Releases, seleccionar la versió pare i amb botó dret escollir ‘New Cycle’
Usar l’estructura i format de carpetes especificat a l’estàndard a l’estàndard Estàndard per la creació de lliurables tècnics
Introduir les dates estimades d’inici i finalització del cicle
Accedir a la secció ‘Testing –> Test Lab’ i definir una carpeta sota ‘Root’ amb el mateix nom que la release (si no existeix ja)
Accedir a la secció ‘Testing –> Test Lab’ i crear sota la carpeta que representa la versió una carpeta amb el nom del build
Sota aquesta última carpeta crear l’estructura de carpetes segons s’especifica a l’apartat ‘Proves’ a l’estàndard Estàndard per la creació de lliurables tècnics
Per les carpetes [Build], “Proves Desenvolupament”, “Proves Integració Sistemes”, “Proves Qualificació” i “Proves d’Acceptació” accedir a la seva pestanya ‘Details’ i assignar en el camp “Assigned to cycle” el cicle creat.
Obtindrem finalment la següent estructura:
+ [x.y.z]
+ [x.y.z.Bxxx]
+ Proves Desenvolupament
+ Proves Integració Sistemes
+ Proves Qualificació
+ Proves Requisits Nous o Canviats
+ Proves Regressió
+ Proves Confirmació
+ Proves Acceptació
Dins d’una Release ha d’existir com a mínim un Cycle.
Per donar d’alta un cas de prova, accedirem al repositori de qualitat del CTTI (HP ALM), i dins l’apartat ‘Test Plan’ realitzarem els següents passos:
Seleccionar o crear la carpeta on es vol desar la nova prova
L’estructura de carpetes en aquesta secció ha de ser definida en dos nivells superiors:
Seleccionar el menú ‘Test–> New Test’ i omplir els següents camps:
Tipus de prova (*): informar el tipus de prova segons la característica de qualitat que verifica:
Nivell de prova:
Status: informar “Design” mentre s’està definint i “Ready” una vegada s’hagi definit la prova
Description: fer una descripció general del cas de prova i indicar el seu objectiu (p.e. “Comprovar que….”). En el cas d’una prova de tipus rendiment, s’han d’indicar també els criteris d’acceptació (temps de resposta, …) Prémer el botó “OK”.
(*) indica que el camp és obligatori.
Enllaçar la prova amb el requisit que verifica (opcional)
En cas que usem l’anàlisi de riscos de les proves o per poder mesurar la cobertura de proves amb els requisits, haurem de traçar la prova amb el seu requisit.
Fer doble click sobre el cas de prova creat i escollir la pestanya ‘Req Coverage’.
Prémer l’opció ‘Select Req’ que està representada amb una icona de paraigües. Ens apareixerà una nova finestra “Requirement Tree” des de la que podrem escollir quins requisits s’associen a la prova.
Cal tenir en compte que durant el pla s’inclouran tant casos de prova que hem de fer nous, com casos de prova ja existents prèviament.
Els diferents casos de prova definits s’executen habitualment en conjunts o agrupacions amb un objectiu comú (que anomenen jocs de prova).
Per exemple podem agrupar proves que són seqüencials entre sí (per exemple entre el Login i un cas de prova posterior, o un tràmit amb diferents casos de prova enllaçats, …) o bé que s’executen de forma seqüencial dins un pla (perquè són totes proves de regressió, o totes són proves de rendiment, etc.).
En aquest apartat definirem els jocs de prova, anomenades en l’eina “Test Sets”.
Seguir els següents passos:
Amb botó dret seleccionar el menú Test Sets–> New Test Set i donar d’alta els diferents Test Sets o conjunts de prova omplint la següent informació a la pestanya ‘Details’:
Categoria: informar un d’aquests valors:
Entorn: entorn en el que s’executaran els Tests inclosos al Test Set. Escollir un dels següents valors:
Description: Incloure la descripció del conjunt de les proves
En el cas d’una prova de rendiment s’ha d’especificar a més, en la descripció:
Per a cada ‘Test Set’ anar a la pestanya “Execution Grid” i amb el botó “Select Tests” seleccionar els Tests del Test Plan a incloure.
En el cas que el Test Set correspongui a un escenari de prova de rendiment incloure els casos de prova (Test) de rendiment.
(*) Tant per l’alta de carpetes del build com per l’alta de Test Sets pot ser útil copiar les carpetes i/o Test Sets de builds anteriors.
Es recomana llegir la secció ‘Test Plan’ del manual de ‘HP ALM Lifecycle Management User Guide’ per a més detall de les diferents tasques.
Alguns altres tutorials d’interès són: